Center for Microbiome Research | Zentrum für Mikrobiomforschung

Medizinische Universität Graz

Projects

Tramic: Transfer von anaeroben Mikroorganismen von Mutter zum Kind - Eine Pilotstudie

Wir suchen nach Studienteilnehmerinnen! 
Gesucht sind gesunde, schwangere Frauen (18-45 Jahre) im dritten Trimester (27-42 Wochen der Schwangerschaft) für eine Mikrobiom Studie.

Die Studie untersucht die Übertragung von Mikroorganismen von der Mutter zum Kind und die Beobachtung der mikrobiellen Veränderung im ersten Lebensjahr des Babys. 

Warum teilnehmen?

• Lernen Sie Ihr Mikrobiom und das Ihres Babys kennen
• Helfen Sie uns zu verstehen wie uns unser Mikrobiom besonders im ersten Lebensjahr gesund hält
• Am Ende der Studie erhalten Sie ein kleines Geschenk
• Usw. 

Ausschlusskriterien:

• Frauen mit Vaginal-Infekt (bakteriologisch, Pilzinfektion)
• Frauen die in den letzten 6 Monaten Antibiotika/Probiotika oder andere Medikamente eingenommen haben
• Frauen mit Blasensprung älter als 12h
• fetale Anomalien
• Mehrlingsschwangerschaften
• Schwangerschaftdiabetes, Diabetes Typ 1 oder 2
• Schwangere mit Hypertonie vor der SS, SIH, Präeklampsie, HELLP
• Frauen mit HIV, HCV
• Drogenabhängige, Raucher

Sind Sie an einer Teilnahme an der Studie interessiert?

Bitte kontaktieren Sie uns

über E-Mail: tramic.projekt(at)gmail.com  /  manuela.pausan(at)medunigraz.at

oder Telefon: +43 316 385 72916 (zwischen 9:00 – 17:00)

über die Studie:

10^14 Mikroorganismen leben in und auf unserem Körper. Diese mikrobielle Gemeinschaft ist immens wichtig für z.B. die optimale Verdauung der Nahrung, die Bereitstellung sekundärer Stoffe und den Schutz vor pathogenen Mikroorganismen. Eine Entgleisung des Mikrobioms (Dysbiose) geht einher mit weit verbreiteten Krankheitsbildern, z.B. Diabetes, Fettleibigkeit, entzündlichen Darmerkrankungen. Üblicherweise wird das sogenannte Mikrobiom bereits bei der vaginalen Geburt von der Mutter auf das Kind übertragen (aus Vagina, Darm).
Bei Kaiserschnittkindern erfolgt zunächst die Übertragung der Mikroben von der Haut der Eltern, wobei nach und nach weitere Mikroorganismen aus Muttermilch und anderen Quellen folgen und den Verdauungstrakt des Babys bevölkern. Dieser Vorgang wird z.B. durch Oligosaccharide unterstützt, die in der Muttermilch vorkommen, und das Wachstum der nützlichen Mikroben fördert. Das Darmmikrobiom besteht aus Bakterien, Archaeen, Viren und Eukaryonten. Die Mehrzahl dieser Mikroorganismen sind Anaerobier, d.h. sie brauchen zum Wachstum keinen Sauerstoff, bzw. werden durch diesen sogar gehemmt oder abgetötet. Obwohl bei Kaiserschnittkindern auf den ersten Blick keine Übertragung solcher Anaerobier von Mutter auf Kind ersichtlich ist, werden auch diese Kinder zügig von Anaerobiern besiedelt; deren Übertragungsweg jedoch bleibt völlig unklar, da ein längerer Kontakt zum Luftsauerstoff für viele dieser Mikroben bereits hemmend wirkt. Insbesondere methanogene Archaeen sind für ihre Empfindlichkeit gegenüber Sauerstoff bekannt.

Das Ziel dieser Studie ist es nun, zu untersuchen, ob bzw. wie strikt anaerobe Mikroorganismen von Mutter auf Kind übertragen werden und die Quellen dieser Mikroben zu erfassen. Die Mikroben verschiedener Körperstellen der Mutter (Vagina, Darm etc.) werden direkt vor der Geburt untersucht, sowie die Besiedelung des Kindes innerhalb der ersten Tage überprüft. Dabei liegt besonderer Augenmerk bei den Unterschieden vaginal geborener Kinder gegenüber Kaiserschnittkindern. Gleichzeitig soll die Rolle der Oligosaccharide bei der Ausbildung eines gesunden Mikrobioms überprüft werden.

We are recruiting pregnant healthy women (18-45 years old) in their third trimester (27-42 weeks of pregnancy) for a microbiome study.

The aim of the study is to investigate the transfer of microbes from mother to child and to follow the microbiome development in the baby’s first year of life.

Benefits:
• You will get to know your microbiome and your baby’s microbiome
• Help us understand how our microbiome makes us healthy and helps our children in their first year of life
• A thank you gift at the end of the study
• And many more….

Our exclusion criteria are:

• Women with any bacterial or fungal vaginal infections will be excluded from the study.
• Women that have taken antibiotics/probiotics or any other medications in the last 6 months
• Pregnant women with membrane rupture longer than 12h will be excluded from the study
• Pregnancies complicated by with fetal anomalies • Women having multiple pregnancies
• Women with pre-pregnancy diabetes type 1 or 2 (T1D, T2D), gestational diabetes mellitus
• Women with pre-pregnancy hypertension, Preeclampsia/HELLP
• Women with HIV, HCV
• Drug abuse and smoking

If you are interested in our project and you do not find yourself in the exclusion criteria, please contact us by email: tramic.projekt(at)gmail.com  /  manuela.pausan(at)medunigraz.at
Or by phone: +43 316 385 72916 (only between 9:00 – 17:00)

about the study:

Numerous changes occur in the mother’s body during pregnancy, including the microbiota.
The changes that take place in the vaginal and gut microbiota are important for the vertical transfer of microbes from mother to child. During birth, infants acquire most of the strictly anaerobic microorganisms from the mother. This process happens mainly in vaginally delivered babies that come in contact with the vaginal and the gut microbiota of the mother.
C-section born babies are exposed to skin microbiota, therefore their gut microbiota in the first days of life is similar to mother’s skin microbiota. Even though the first microbiota differs between babies born vaginally or via C-section, the maturation of the gut microbiota towards the adult like microbiota is influenced mainly by the feeding process and the environment. The gastrointestinal microbiota of infants reaches an adult like microbiota by the age of three. Therefore, infants acquire most of their gut microbiota from mother’s milk and from the surrounding environment. Studies have shown that the switch towards an adult like microbiota happens after breastfeeding is ceased and solid food is introduced into their diet (Bäckhed et al., 2015).
The acquisition of bacteria has been extensively studied, but little is known about archaea, especially the methanogens that are present in the gastrointestinal tract and form stable colonization by the age of three. How these strictly anaerobic microorganisms are acquired it is yet not known. This study aims to investigate the archaea community present in the vagina and in other body sites of the mother, and the changes that may occur in this community during pregnancy by comparing the microbiota present in these body sites of healthy pregnant women to non-pregnant healthy women. Furthermore, the transfer of the strictly anaerobic microbial community, with emphasis on archaea community, from mother to child will be evaluated by analysing the stool of new-born babies in the first days of life. We hypothesize, that these strictly anaerobic microorganisms should be present in vaginally born babies, but absent in C-section born babies. The presence of these microorganisms in C-section born babies will indicate a possible acquisition from the environment or other sources in the first days of life.
Other factors, such as oligosaccharides acquired from the mother either in utero or through breastfeeding after birth, may serve as prebiotics shaping the infant’s microbiome. Human Milk Oligosaccharides (HMOs) are not only found in breast milk but also in maternal and cord blood and could affect maternal infant microbiota transmission.
Therefore, we aim to analyse the samples obtained from different body sites (vaginal, oral, urinary tract) of healthy pregnant women in comparison with non-pregnant healthy women using metabarcoding analysis. After giving birth, the gut microbiota, especially the presence of strictly anaerobic microorganisms, of new-born babies will be explored by sampling the stool starting with the first stool followed by second stool and a third stool sample (4-5 days after being born). Oral and stool samples will be collected from all born infants each month up to 12 month. All samples from infants will be analysed through a NGS approach. In order to find the sources of microbes the source tracking approach will be implemented. Additionally, HMOs will be analysed in maternal and infant samples (blood, urine, breast milk and infant stool). All data will be processed using bioinformatics and statistics.
This study will be followed by a larger study aiming to explore the acquisition and the sources of strictly anaerobic microorganisms in relation to the human body.

Team

Projektmitarbeiter im Team CME: Manuela Pausan

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